In Hamont-Achel wil het gemeentebestuur de oude Sporthal De Koekoek vervangen door een moderne en grotere sporthal met een polyvalent lokaal en een cafetaria met terras. De gemeente Hamont-Achel heeft hiervoor op 5 september 2024 een omgevingsvergunning bekomen van de deputatie van de provincie Limburg, waartegen door een inwoner al in oktober 2024 een vordering tot vernietiging werd ingesteld.
Recent, kort na de kennisname dat de werken zullen starten, heeft dezelfde inwoner om de schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid van deze werken verzocht. De gemeente Hamont-Achel had namelijk laten weten dat de werken begin maart 2025 van start zouden starten Om plaats te maken voor de nieuwe sporthal moeten 13 bomen gerooid worden.
In een arrest van 26 februari 2025 met nummer RvVb-UDN-2425-0541 schorste de Raad éénzijdig, als voorlopige maatregel, bij voorraad en bij uiterst dringende noodzakelijkheid, reeds de tenuitvoerlegging van voormelde beslissing.
De Raad velde in een arrest van 5 maart 2025 een oordeel op tegenspraak. De Raad achtte de voorwaarde van uiterst dringende noodzakelijkheid inmiddels vervuld omdat kan aangenomen worden dat bij aanvang van de werken het kappen van enkele waardevolle hoogstammige bomen op een uiterst korte tijd kunnen gestart en uitgevoerd worden.
Bovendien weerhield de Raad een ernstig middel. De omgevingsvergunningsaanvraag voor de sporthal wijkt af van het BPA ‘Achel Centrum – Wijziging’ van 24 september 2004. Volgens de buurtbewoner heeft de deputatie op een onwettige manier afgeweken van de hierin opgenomen stedenbouwkundige voorschriften. Artikel 4.4.9/1, eerste lid VCRO bepaalt dat het vergunningverlenende bestuursorgaan bij het verlenen van een omgevingsvergunning mag afwijken van de stedenbouwkundige voorschriften van een aanvullend bijzonder plan van aanleg, voor zover dat plan ouder is dan vijftien jaar op het ogenblik van de indiening van de aanvraag. De buurtbewoner betwist de toepassing van artikel 4.4.9/1 VCRO omdat het BPA niet aanvullend zou zijn, maar wel afwijkend van het gewestplan.
De Raad was van oordeel dat de buurtbewoner er niet onredelijk op wijst dat de gemeente Hamont-Achelt zelf aan het BPA de kwalificatie van een afwijkend BPA heeft verbonden. Op het eerste gezicht kon volgens de Raad dan ook niet worden ontkend dat het BPA ‘Achel Centrum – wijziging’ kwalificeert als een afwijkend BPA, waarop artikel 4.4.9/1 VCRO niet toepasbaar is. Zij wijst hierbij onder meer naar het feit dat de gemeenteraad van de gemeente Hamont-Achel zelf als plannende overheid het BPA heeft opgevat als afwijkend. Zij heeft zelf onder een uitdrukkelijke titel ‘Afwijkingen ten opzichte van het gewestplan’ afwijkingen geduid. Het middel wordt door de Raad dan ook ernstig geacht.
De uitvoering van de betrokken omgevingsvergunning werd dan ook door de Raad geschorst. De Raad moet zich nog definitief uitspreken over het vernietigingsberoep, maar in afwachting hiervan mogen de werken niet langer starten. De kansen op een andere beslissing bij de behandeling ten gronde lijken klein.